Co by mělo dítě na konci předškolního období umět a znát:

  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, pocity, nápady
  • naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka, ptát se
  • domluvit se slovy i gesty, improvizovat
  • porozumět slyšenému, zachytit hlavní myšlenku, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách
  • učit se nová slova a aktivně je používat
  • ptát se na slova, kterým nerozumí
  • naučit se zpaměti krátké texty
  • vyprávět příběh (pohádku)
  • popsat situaci (skutečnou či podle obrázku)
  • chápat slovní vtip a humor
  • sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
  • utvořit jednoduchý rým
  • poznat a vymyslet jednoduchá synonyma a homonyma
  • rozlišovat některé obrazné symboly (nebezpečí apod.)
  • sledovat očima zleva doprava
  • poznat některá písmena a číslice
  • poznat napsané své jméno
  • projevovat zájem o knížky, hudbu, apod.
  • postupovat podle instrukcí
  • orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, porovnávat, co je víc, míň a stejně
  • chápat, co je vpravo, vlevo, dole, nahoře apod.
  • nalézat alternativní řešení
  • být aktivní bez podpory rodičů
  • uvědomovat si své možnosti a limity
  • přijímat pozitivní hodnocení i neúspěch a respektovat předem vyjasněná pravidla
  • navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče
  • bez zábran komunikovat s ostatními dětmi
  • chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
  • řešit konflikt dohodou a naučit se uzavírat kompromisy
  • respektovat potřeby druhého a vycházet mu vstříc
  • bránit se projevům násilí jiného dítěte
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi
  • uplatňovat návyky základních forem společenského chování
  • zacházet šetrně s pomůckami
  • uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může setkat
  • všímat si změn a dění v nejbližším okolí